Wednesday, May 6, 2015

Cum le citim copiilor carti in limba engleza

Am vazut in ultima vreme foarte multi parinti in mediul virtual care vor sa citeasca in limba engleza copiilor acasa, pentru a-i ajuta astfel sa invete engleza. Ma bucura acest lucru, eu mereu am sustinut ca parintii pot fi de mare ajutor copiilor in invatarea limbilor straine acasa, fie ca ei vorbesc fluent o limba, sau nu.
De fapt, intreg blogul acesta este dedicat sustinerii invatarii timpurii a limbilor straine si imi doresc sa fie o sursa de idei, informatii si mai ales incurajare pentru parintii interesati.
Am scris mai multe articole despre cum sa ii invatam pe cei mici engleza acasa, ba chiar cum sa incepem sa ii invatam o limba straina pe copii cand noi, parintii, nu o cunoastem prea bine.

Interesul pentru citit in engleza din partea parintilor a crescut si datorita faptului ca acum ne sunt mai la indemana cartile in engleza, datorita reprezentantilor editurii Usborne. Cand era I. mica nu aveam aceste carti la indemana, nu stiam nici de Book Depository unde poti comanda carti si le primesti acasa cu transport gratuit. Acum cartile si in general resursele de invatare a englezei ne sunt mai aproape.
Si atunci se pune problema, ce carti sa alegem si, mai important, cum le citm copiilor pentru ca ei sa urmareasca cu interes si sa invete din aceste carti?
Pentru ca, repet, cititul in limba engleza este un mijloc important de invatare. Din experienta noastra proprie, faptul ca am decis sa ii citesc zilnic in limba engleza a avut un impact major asupra procesului de invatare a limbii, si ulterior, a ajutat enorm sa invete sa citeasca singura in engleza.

Deci, cum citim?

Ar fi doua variante principale, care pot fi adaptata in functie de varsta copilului si de fluenta (a se citi increderea) parintelui:

1. Citim exclusiv in engleza, fara a traduce textul sau cuvintele.  Varianta aceasta este ideala, merge cel mai bine pentru copiii mici, incepand de la nastere chiar, care nu au fost deja obisnuiti sa li se citeasca in limba romana. Aceasta varianta este ideala, este de dorit copilul sa gandeasca direct in engleza, nu sa caute mereu sa traduca. Noi asa am procedat, impreuna cu decizia de a-i citi carti numai in limba engleza, nu si carti in romana.

2. Citim cate o propozitie in engleza, apoi traducem, insistand pe diferite cuvinte, aratand cu degetul pe carte, pe imagini si spunand cuvantul in engleza. Noi asa am procedat cand am inceput sa invatam limba franceza acasa, cand I. avea 3.5 ani - pentru inceput ii citeam cate o propozitie si ii traduceam, dar la urmatoarele recitiri alea aceleiasi carti nu ii traduceam tot, pentru ca deja stia despre ce e vorba, si am vrut ca ea sa deduca din context, acolo unde e cazul.

O metoda care a dat roade foarte bune la noi, si care merge la ambele variante de mai sus, este de a citi cate 5 carti pe saptamana. Am scris mai pe larg in articolul 5 Books a Day per Week - pe scurt, alegem 5 carti pe care le vom citi copiilor in fiecare zi, timp de o saptamana. Apoi, in saptamana urmatoare, alegem alte 5 carti, si tot asa. Cartile pot fi noi sau deja citite, alese cu grija sa fie pe placul copilului, cu text scurt, pot fi carti cu rime, ilustratii frumoase. Citind aceleasi 5 carti timp de o saptamana, cuvintele noi in limba engleza vor fi retinute cu usurinta, ba chiar propozitii intregi. Merita sa incercati aceasta metoda, la noi a avut rezultate excelente. Merge cel mai bine in perioada 2-5 ani.

Ce fel de carti alegem?

In primul rand, carti adaptate la varsta copilului - incepem desigur cu carti pentru bebelusi, cu cate un cuvant pe pagina. Apoi, alegem carti frumos ilustrate, care sa ii placa copilului - picture books.
Vom fi atenti la continutul cartilor, cu scopul de a dezvolta vocabularului copilului in limba engleza, deci vom avea grija sa alegem carti din domenii variate.

Am sa va dau doua exemple de picture books  pe care eu le consider perfecte pentru varsta de 2-6 ani, pentru potentialul lor de a aduce vocabular nou si variat in engleza, ilustratii minunate, textul putin si adaptat pentru cei mici (si care merg perfect si cu metoda celor 5 carti pe saptamana). Am ales ca si exemple aceste carti si pentru ca sunt la indemana oricui sa le comande prin reprezentatii Usborne.

Cartile fac parte seria Picture Books pe care eu am descoperit-o cu incantare recent, va spun sincer ca mi se par unele din cele mai frumoase carti pentru copii pe care le-am vazut pana acum - ma refer indeosebi la cele despre natura  - On the Farm, In the Next, The Butterfly, etc. Ilustratiile sunt fenomenale si textul scurt, ideal de a fi parcurs in mod repetat cu cei mici.

La noi au ajuns recent doua din aceste frumoase carti - On the Moon si Sunny Day - multumim mult, Anamaria - Citim cu drag!

Cartea On the Moon ofera copiilor o prima 'calatorie' pe luna, folosindu-se de imagini frumoase si text scurt, pe care il vor intelege cu usurinta. E ideala pentru a fi citita si recitita, dar si pentru vocabularul nou pe care il introduce.




Sunny Day este o frumoasa carte ilustrata care ne indeamna sa ii urmam pe cei doi copii si sa descoperim alaturi de ei o zi de vara - 'Follow two children on a sunny day as they run through a field of sunflowers, watch bees busy making honey and listen to crickets playing creaky tunes in the long, dry grass.'





Am rugat-o pe I. sa citeasca putin din carte, pentru a va face o idee mai buna despre felul cum arata inauntru:


Carti din seria Usborne Picture Books gasiti pe stoc la Citim cu Drag - Picture Books (On the Moon, Sunny Day, dar si In the Nest, The Butterfly), dar puteti comanda si oricare altele doriti, din cele pe care Anamaria la are pe stoc, sau desigur, va poate aduce la comanda titlurile dorite.
Am vazut la ea si carti pentru bebelusi, colectia First Experiences care mie imi place foarte mult (care puncteaza primele experiente importante din viata unui copil - A new baby, going to the doctor, going to school, etc.), dar si My Reading Library, o colectie mare de carticele pentru a citi vreme indelungata copiilor povesti adaptate si pe nivel de dificultate care creste treptat.

Lectura placuta va dorim!

2 comments:

  1. Draga Adina, ca de obicei ma incanta articolele tale si imi dau incredere.. Anul trecut in ianuarie cand am luat decizia ca cel mic va face unschooling ne-am orientat rapid spre engleza. Nu sunt vorbitoare de engleza desi ma descurc sa inteleg un text. Si chiar cu resurse f.f. putine in format real, mai mult de pe net, baiatul cel mic vorbeste acum engleza, se descurca cu strainii pe care-i intalneste :). Pentru ca nu aveam habar de nici o gramatica merge de jumatate de an la un loc de joaca unde face cate 1 ora de engleza. Profesoara lui este asa de incantata ca poate vorbi cu el doar in engleza. De fapt acasa cand se joaca si vorbeste singur am observat ca nu mai vorbeste in romana, doar in engleza si mai nou introduce si cuvinte in franceza :).
    Cu drag Nicoleta si Sorin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nicoleta, iti multumesc mult pentru mesaj. E o bucurie sa vad ce frumos cresc copiii, multe felicitari pentru felul in care il ajutati sa se dezvolte, si mult spor si bucurie pe mai departe!

      Delete